...kenali diri...

...kenali diri...

Sunday, August 22, 2010

...Fasilitator Berjiwa Masyarakat...

... Siri 1 ... 

Siri pertama diadakan pada 22 ogos 2010. Pada siri ini, peserta akan didedahkan dengan persekitaran masyarakat di sekitar Tanjong Malim. Antara tempat yang bakal dikunjungi oleh peserta untuk membuat kerja sukarelawan ialah pertama Rumah Sejahtera, Ketoyong, kedua adalah Masjid Jamek, Tanjong Malim, ketiga ialah Rumah Rehat Tanjong Malim dan yang keempat ialah Rumah Anak Yatim Baitul Mahabah. 


Saya ditugaskan untuk ke Masjid Jamek. Terdapat banyak pengalaman berharga yang saya perolehi sepanjang mengikuti Siri pertama ini. Antaranya ialah ia mengajar saya supaya lebih prihatin dengan keadaan di persekitaran kita. Kadang kala kita terlalu mengejar akademik semata-mata sehingga lupa untuk menjenguk seketika apa yang terjadi di luar sana. 




Melalui perkongsian rakan-rakan yang ke tempat lain, saya sedar bahawa kita sebagai kaunselor perlu lebih peka dengan nasib orang di persekitaran kita. Untuk menjadi kaunselor yang berkesan, sifat menolong, prihatin dan ikhlas dalam melakukan perbuatan amat penting. Tanpa kesedaran dari dalam diri kita sendiri, agak sukar untuk kita membantu insan-insan yang memerlukan pertolongan daripada kita.

No comments:

Post a Comment