...kenali diri...

...kenali diri...

Sunday, July 18, 2010

...Kasih Sayang...


Petang semalam aku ke pasar malam tanjung malim. Semasa berasak-asak dalam keriuhan orang ramai, hati aku tersentuh apabila terdengar perbualan antara seorang bapa dengan anak kecilnya. Mereka berdua berada di belakangku kerana jalan sesak. Dalam perbualan tersebut hati aku tersentuh dengan layanan seorang bapa terhadap anak kecilnya. "papa, kenapa ramai org? , papa nak pergi mana nie? , papa kenapa kat sini panas ? (apabila melalui gerai kebab yang sedang memanggang daging)."

Setiap persoalan si kecil itu dijawab dengan sabar oleh bapanya. Sikap serta ciri-ciri bapa yang baik ada pada lelaki tersebut. Aku kagum dengannya. Begitulah jasa serta pengorbanan seorang bapa terhadap anak mereka sejak dari kecil kecil lagi sehinggalah dewasa. Tetapi apabila besar, ramai di kalangan remaja kini yang seakan-akan lupa pada pengorbanan bapa mereka. Mereka mula bertindak liar dan lupa pada harapan serta matlamat diri serta ibubapa mereka.Salah siapa apabila mereka bertindak sedemikian?? ibubapa, guru, rakan-rakan @ diri mereka sendiri???

Jadi, apakah tugas yang harus dilakukan oleh kaunselor di sekolah untuk mengatasi permasalahan ini. Apa yang perlu diusahakan oleh kaunselor supaya pelajar sedar tentang pengorbanan seorang bapa dan seterusnya berusaha untuk membalas jasa kedua ibubapa mereka. Renung-renungkanlah dan fikirkan cara  penyelesaiannya.......

No comments:

Post a Comment