...kenali diri...

...kenali diri...

Saturday, July 24, 2010

...Daya Kejayaan Imaginasi Kreatif...


Akal fikiran adalah sumber semulajadi yang paling efektif, akan tetapi sumber ini jarang digunakan setahap dengan kemampuan yang sebenarnya. Otak adalah sebuah komputer ajaib yang boleh menganalisa dan boleh membuat pertimbangan lebih dari komputer sebenarnya. Ia adalah menjadi punca kemampuan manusia yang sungguh besar. Jika kita hanya menggunakan 10% dari kemampuan kita yang sebenar, maka kita sudahpun tergolong dalam kalangan orang-orang yang berjaya. Akan tetapi terlalu sedikit bilangan orang-orang yang berjaya di dunia ini berbanding dengan mereka yang gagal atau sederhana kehidupannya. Ini bermakna terlalu banyak manusia gagal menggunakan walau 10% daripada kemampuan mereka yang sebenarnya.

Berjaya atau kejayaan di sini bukannya soal bersangkutan dengan wang ringgit dan harta kekayaan semata-mata tetapi juga soal tercapainya apa yang dicita-citakan seperti sihat, bahagia, keharmonian rumahtangga, pendidikan, kreatif, pembangunan, berkuasa, berpengaruh dan lain-lain.

Apakah yang dimaksudkan dengan imajinasi kreatif? Ianya ialah Daya Kejayaan. Iaitu suatu gambaran di fikiran tentang keadaan atau suasana yang kita cita-citakan ingin kita jelmakan ke alam nyata ini agar menjadi suatu realiti kehidupan.

Daya Imaginasi inilah yang membezakan manusia dengan makhluk-makhluk lain. Kita sebagai manusia dapat merancang dan mengatur kehidupan masa depan dan ianya menjadi suatu tanggungjawab peribadi kita tanpa bergantung kepada daya imaginasi orang lain.

Kita bebas untuk menggunakan daya tersebut untuk merancang kehidupan seperti apa sahaja yang kita ingini. Keinginan itu juga merupakan suatu tenaga yang menimbulkan medan magnet melalui getaran elektrik emosi. Apa bezanya seorang yang berjaya dengan yang gagal? Ada orang berjaya yang gagal. Misalnya jutawan, doktor, penyanyi terkenal, pemimpin terkemuka yang gagal mempunyai rumahtangga yang sempurna atau memiliki kesihatan yang baik. Itulah yang dikata nasib. Ada orang yang mana kejayaan dan nasib sentiasa menyebelahinya hinggakan ia menjadi orang yang benar-benar boleh dicontohi. Inilah yang dikatakan keberkatan.

Ada orang yang mempunyai nasib baik tetapi gagal memanafaatkan nasib dan peluang tersebut hinggakan ia menyesal seumur hidupnya. Hidup dengan berputih mata melihat kejayaan orang lain sedangkan ia suatu masa dahulu berpeluang untuk mencapainya. Bagaimanakah caranya untuk sentiasa bersedia dan berjaya dalam menjayakan segala peluang yang hadir dan boleh pula menciptakan peluang-peluang lain dan membuatkan nasib sentiasa menyebelahinya. Inilah rahsia yang tersembunyi dalam Daya Kejayaan Imaginasi Kreatif.

Daya ini merupakan cara untuk kita mengaktifkan sumber kejayaan yang terpendam dalam diri. Ianya adalah pemerintah kepada daya kemampuan diri. Kita hidup dalam tiga dimensi dan kadang-kadang tersentuh ke dimensi keempat, tetapi alam semesta ini sebenarnya mempunyai lebih banyak dimensi. Dari dimensi-dimensi itulah terletaknya kesempatan-kesempatan yang dapat kita tarik dan digunakan untuk mencapai apa yang kita ingini. Daya inilah merupakan kaedah atau alat untuk membuka saluran-saluran dari dimensi lain yang mempunyai berbagai kekayaan alam semesta yang boleh ditarik.

No comments:

Post a Comment